söndag 19 juni 2011

Ett bra år för köksträdgården

Igår tillbringade jag en del tid i min köksträdgård.
Stora tjejen och jag skördade första raden med rädisor.


De är helt perfekta, men jag tror att odlingen smäller högre än ätandet om man frågar dottern. De var visst för starka för henne...



Hallonen hon fick i födelsedagspresent växer så det knakar, och nu upptäckte jag att de gula har fått hallonformade kart – det är bara färgen som fattas. =)



Hennes äppelträd, tillika hennes namne, bär äääntligen frukt!
Vi planterade det i augusti -05, och sedan dess har vi på sin höjd fått någon enstaka blomma. I år är det kart på flera grenar, och vi håller tummarna för att vårt vindpinade träd kan hålla kvar dem tills de mognat.
På familjeträdet har tre av fyra sorter fått kart.



Jordgubbarna är också stora tjejens.
hon fick en planta med sig från dagis för flera år sedan, och den trivdes uppenbarligen mycket bra hemma hos oss, för nu fyller den en hel kvadratmeter med sina revor.
Den bryr sig inte ens om allt ogräs den får trängas med, den dignar av bär ändå.



Kryddlandet har fått fnatt. Dragonen och oreganon har helt enkelt bildat en skog.



Rabarberna jag planterade förra veckan har kommit jättebra.


Vinbär får jag av alla tre färgerna, medan krusbären är lite snålare.


En buske av tre har kart. Jag tror att de ska bli röda.


Björnbär blir det inga alls i år,
men det beror på att jag klippte bort så mycket när jag flyttade plantan förra året.


På den gamla platsen har det kommit upp ett skott, som jag får lov att flytta i år.
Jag vill inte ha björnbärssnår i rabatten igen...

Ja, det ser bra ut i köksträdgården i år!

Inga kommentarer: