fredag 3 juni 2011

Rabarberpaj

Något av det bästa jag vet med trädgården är när jag kan skörda och laga till något av mina egna växter. Bara att lägga smultron i yoghurten till frukost är underbart, och jag längtar till den dag då vi har tillräckligt med bär för att koka egen saft.
När det gäller rabarber har vi inte haft så god tillgång på det, men jag har hört ett råd om att plocka de grövsta för att kunna få fler mjälla rabarber, så jag tänkte att det kanske kunde hjälpa mina rabarber att växa till sig. Bara att ge sig ut och plocka de grövsta, alltså. Och de bortgallrade kunde jag ju göra paj på; win-win, som man säger.


Nu var ju de grövsta inte så väldigt grova, utan snarare lite mindre tunna.
Jag hittade ett recept på jordgubbs- och rabarberkaka, där man skulle ha tre stora rabarberstjälkar och 6 dl jordgubbar. Jag fick räkna om det en aning, för att kunna göra en fjärdedels sats... :P


Det blev inte så att vi kunde bjuda över grannarna, men gott blev det i alla fall!
Och nu hoppas vi att gallringen stimulerar tillväxten, så att vi kan göra om det. =)

1 kommentar:

Helena sa...

Så pass :-)Blev det nån bit över?
KRAM från PTI/Acchleja Helena