torsdag 2 juni 2011

Rabatterna

Det är en underbar sommarkväll och jag sitter på trappen och bloggar, med utsikt över mina två hyfsat rensade rabatter.
Entréplanteringen ser inte så rolig ut ändå, eftersom häxörten, marktäckaren, frös under en frostnatt i början av maj. Nu frodas den som vanligt längs stenkanten, men inte så mycket i mitten... :/
I buskrabatten återstår att rensa bland lammöronen, och jag har efter en session med trädgårdscoachen bestämt mig för att gräva upp dem och plantera om, så jag tar tag i rensningen samtidigt. Annars är det lite grästuvor som ska bort, resten är okej.



I rabatten på murkrönet har min kaprifol kommit ordentligt i år.
Den börjar kasta sig över stenarna, precis som jag tänkte när jag planterade den, och så doftar den underbart.
Hela nedre delen av trädgården har fått en ny dragningskraft så här på kvällen. =)
På bilden syns också pionen som håller på att slå ut. Visst är det vackert?!

Nu har ju allt som bekant en baksida, och rabatten på murkrönet är inget undantag. Från andra hållet ser rabatten ut så här:


Det är så mycket ogräs att sambon inte ser var gräsmattan tar slut och rabatten börjar, så fänrikshjärtana som sitter längs kanten har fått en omild ansning.
Jag ska ta tag i det här också, så småningom. Först måste jag göra en prioriteringslista.



En rabatt som jag känner lite extra för är murrundeln.
Det är min första rabatt, och den fullkomligt dignar av favoritblommor. Dagliljorna har tredubblat storlek sedan jag planterade dem för fyra år sedan och jag får fler och fler blommor i mina pioner, som bara var rotknölar när jag äntligen fick ner dem i jorden efter flytten i samband med husbygget. Irisarna blommar villigt och aklejor sticker upp här och där.

Sorgligt bara med alla tistlar, gräs, klöver och annat ogräs som totalt tagit över.
Frågan är vad jag ska göra. Att rensa runt växterna känns ogörligt eftersom det blivit så mycket, men samtidigt är rabatten så fin att jag ogärna vill gräva upp den.
Å andra sidan skulle jag vilja ha en sittplats där nere (det är nära till kaprifolen på murkrönet) och om jag gör om rabatten skulle jag kunna ha en sittplats mitt i.
Det tål att tänkas på.

Inga kommentarer: