onsdag 14 mars 2012

2008 = oavslutade projekt

Vi byggde hus 2005.
2006 var det målning som stod på schemat.
Trädgården kom till 2007, en perennrabatt, några buskar och gräsmatta.
2008 års projekt blev många och långdragna.


Altanen påbörjades tidigt, med målsättningen att den skulle vara färdig till midsommar, 
när vi fick besök av vänner från Tyskland.


Det var den inte. Vi hade tillräckligt med golv för att kunna sitta på altan och äta,
men för att komma till dörren fick vi balansera på oskruvade brädor...
Golvet blev klart till vintern, men än idag, fyra år senare 
väntar vi på att trappor och räcken ska komma på plats.


Carporten fick vänta till efter Tysklandsbesöket,
och till vintern hade vi fixat marknivån och plintarna var på plats.
Vintern efter fanns stommen och taket på plats, så bilen stod skyddad i alla fall.
2010 fick vi upp takpannorna och 2011 blev det färdigt så när som på några lister.


Själv drog jag igång ett bänkprojekt.
För min inre blick såg jag två bänkar, lagom att ställa på farstukvisten, en på var sida.
Där skulle jag sitta uppkrupen och njuta av vårsolen i lä.
Vid behov skulle bänkarna gå att flytta till någon uteplats 
för att tjänstgöra som extra sittplatser.

Med liv och lust började jag skissa och såga,
men när jag kom till slipningen kom jag av mig.
Dessutom hade vi blivit oense om färgval till bänkarna,
och det blev inte av att fortsätta.

Åren gick, och i höstas plockade jag fram mina uppsågade träbitar.
Ritningen var försvunnen, och jag fick inte riktigt ihop hur jag hade tänkt.
Jag sköt upp det igen.


Men nu har jag faktiskt tagit tag i projektet igen.
Jag har listat ut hur det ska sättas ihop


och slipat alla bitarna med slipmaskin som jag lånat av pappa. 
I morgon ska jag handslipa de hörn och kanter som inte hanns med idag,
sedan ska det oljas och målas.

Ja, som synes var 2008 inget bra projektår för oss.
I alla fall inte om man vill ha snabbt resultat.

4 kommentarer:

Helena sa...

Mäh hörredurru nu är jag impad!!!
Som PTI har jag försökt inspirera till stordåd ;-) men några bänkar nä det vet jag inget om sånt kan jag omöjligt vara medskyldig till fniss....vad du kan!!!
BRAVO :-)
KRAM från Acchleja Helena/PTI

Anna Vattenkanna sa...

Så är det... ibland blir det lite övermäktigt. Men huvudsaken är ju att det blir klart och dina bänkar kommer att bli så fina! men visst undrar man när det är klart - Varför gjorde jag inte detta tidigare?

Kram

Anna-Maria sa...

Men då blir 2012 så mycket bättre eller hur?Hoppas vi får se resultatet din fina blogg också!

Hildas Hem & Trädgård sa...

Heja heja!!!
Va härligt det är när arbetslusten helt plötsligt infinner sig.
Bänkarna kommer att bli supersnygga!!! När vi kommer och provsitter dem så du får möjlighet att stoltsera med att du gjort dem själv BRAVO!
Kram