tisdag 17 april 2012

Jag har INTE grävt en rabatt idag.


Jag har verkligen inte grävt någon rabatt idag.
Det kanske ser så ut, men det har jag inte.
Varför skulle jag göra det?
Vi behöver ju ingen rabatt där.
Och faktiskt ska vi inte ha fler rabatter än vi orkar ta hand om,
så det säger ju sig självt att jag inte grävde en rabatt idag!

Det jag grävde var en skyddsbarriär.
Av ren omtanke om min sambo, som klipper allt vårt gräs.

Tänk er själva att ni ska klippa gräsmattan.
I ett hörn av trädgården står plötsligt två rosbuskar med elaka taggar,
och du måste klippa gräset, inte bara runt dem,
utan även mellan dem!

Klart att man behöver en skyddsbarriär!

Martin Frobisher bor inte i en rabatt.

Tänk er nu istället att ni har två rosbuskar i ett hörn av trädgården,
och att det är en liten remsa gräs mellan dem.
Tänk er sedan att er sambo drar igång en ilsket rytande gräsklippare
och siktar rakt mot era rosbuskar.
Minst en gång i veckan.
Varje vecka.
Hela sommaren.

Klart att man behöver en skyddsbarriär!

Men nu när jag tittar på min skyddsbarriär
som inte är en rabatt,
och som jag grävde av ren omtanke om min sambo,
ser jag ju att den ser väldigt trist ut.
Man skulle kunna plantera något i den för att höja estetiken en aning.

Menja bor inte heller i en rabatt.

Ja, inte som en rabatt eller så,
för det ska vi ju inte ha,
bara några nävor eller nåt...
Och kanske några vårlökar.

Och så skulle man ju kunna flytta dit den där rosen 
som står så illa till på ett annat ställe.
Och kanske sätta ett litet rotskott av en ros som Helena pratat om...
När man ändå har en skyddsbarriär, alltså.
Det är ju bara att utöka den lite då.
Av ren omtanke om min sambo, så klart!

För jag har verkligen inte grävt någon rabatt idag!

13 kommentarer:

Hélena sa...

Väldigt fin skyddsbarriär du har byggt och väldigt omtänksamt om dig :-) Självklart vore det fint att förgylla barriären. Jag menar bara för att det är praktiskt behöver det ju inte vara fult...
Ha det bäst!
Kram Hélena

Helena sa...

Ha ha nä verkligen.. inte rabatter detvgillar vi ju inte :-) planteringar däremot :-D
Klart min liilebror ska skyddas när han klipper gräsmattan det är ju självklart ;-)
KRAM från Acchelja Helena/PTI
ps.men Frankfurt får nog inte plats där....den är ju snudd på ett monster!

Kerstin sa...

Klockrent! Ja, det var väldigt snällt av dig att tänka på sambon och bygga en skyddsbarriär. Det blir nog fint med lite blommor i. ;-)

Odlarlust sa...

Det är klart att du inte har gjort det! :-D
Här hemma överraskar jag maken med diverse uppgrävda hål i trädgården. Jag väntar bara på att han kommer att "ge igen" när han har fått igång grävmaskinen som är ett renoveringsobjekt.
Ha det gott!
/Anna

Anna Vattenkanna sa...

Nä nä, inte är det en rabatt, det ser väl vem som helst? :-D

Kram

Törnrosa sa...

Vilket helt underbart inlägg du har skrivit! Jag fnissade mig igenom det.
Här kallar jag det att kantskära. Då blir det, konstigt nog, till sist en rabatt eller dylikt, när jag kantskurit tillräckligt.
Hej från Törnrosa

Hildas Hem & Trädgård sa...

Jag tycker att du är väääldigt omtänksam :-)))

Hanna C sa...

Du har alldeles rätt, när nu rosornas skydd är där måste det förstår förskönas;-)
Mitt rostiga hjärta går att vrida lite men det rör sig inte av sig själv.
Kram Hanna C

Vardagens guldkorn sa...

Att det är en skyddsbarriär ser ju vem som helst ;0)
Du är en fin och omtänksam människa, det märks ju tydligt =0)

Visst är den fin den falska flädern =0) Maken tyckte att vi kunde gräva upp den men jag ger den lite mer tid, blir den ett monster som tar över så åker den!
Som tur är har jag 3 riktiga fläderbuskar som jag kan göra saft på men jag skulle gärna vilja ha den mörkbladiga riktiga flädern som man kan göra saft på och som är mörk i bladen hela tiden , har bestämt fått för mig att det finns en sån?!

Ha det gott!
Kram Linda

Jutis sa...

Nää, jag kan inte heller se nån rabatt :)

Mia sa...

Såklart att du behöver skyddsbarriärer till dina växter. Tänk dig att ha en femtonåring som ska klippa gräset....det kan bara sluta i katastrof så numera klipper jag gräset själv för att slippa våndas över hur det ska sluta...
tittade in på din trädgårdsvandring och det ska bli kul att se när din dagliljebacke är klar.
Välkommen som följare hos mig!
Mvh Mia

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Haha, heja dig!!! Jag tycker du ska satsa på att utöka den där skyddsbarriären efterhand - allt med omtanke för din sambo såklart :-)
Tror faktiskt jag ska stjäla ditt lilla knep också, hihi.
Ha det gott. Kram, Ingela

Carinas trädgård sa...

Varför inte göra om hela gräsmattan till skyddsbarriär så slipper sambon klippa.