onsdag 9 maj 2012

Blind kärlek

Jag fullkomligt bubblar av lycka över min trädgård just nu!


När jag ser den uppgrävda och nertrampade planteringen i murrundeln
njuter jag av att jag bara har lite kvar att gräva upp innan jag kan börja plantera nytt.

När jag ser den söndertrasade gräsmattan i köksträdgårdsdelen,
myser jag över den nya muren av stora stenar,
som pappa lade på plats med grävmaskinen.


När jag ser grässvålen och jordhögarna jag inte orkat köra bort
ler jag åt att blåbärsbuskarna har hittat sin plats intill altanen.

När jag ser den kaotiska baksidan, 
hälften leråker och hälften lekpark,
ser jag för min inre blick hur lunden kommer att se ut när jag är klar.

Kärleken till min trädgård är verkligen blind!
Eller så har den synnerligen god syn, som kan se genom allt det fula. =)
Det stör mig verkligen inte alls att det är så ofärdigt.


Sen är det allt nytt som kommer upp!
Jag förvånas ideligen över nya blommor som "redan" blommar,
innan jag inser att vi ju faktiskt är en hel vecka in i maj nu.
Hundtandsliljan vid rhododendron börjar veckla ut sina blommor
och nepetan i entréplanteringen skimrar i blått.


Och min bolltistelplantering,
den som jag rensade från kirskål och kvickrot,
har tagit sig alldeles fantastiskt!
Både bolltistlarna och höstrudbeckian sprutar upp ur jorden!

4 kommentarer:

Helena sa...

Nämen nu du har du verkligen hittat en kanon inställning till din trädgård!Jag blir så stolt så över dig!!!
KRAM från Acchleja Helena/PTI
ps.så den var gul vi funderade ju..

Pernilla/Spira Trädgårdsdesign sa...

Så bra att kärleken är blind ibland... Njut av allt det vackra...

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Tycker du har helt rätt inställning! Ingen idé att gräma sig över det "fula" mycket bättre att lägga energi på att glädja sig över det vackra!

Ha det gott!
Annika

Lantis tantiz sa...

Klart kärleken är blind. man måste ju bara ställa om focusen lite så man bara ser alla må bra sidorna av hela härligheten!!!!

Ha det gott!
Annika i Hållsta ( millans Annika)
=D