lördag 19 maj 2012

Potatis i hink

Jag har en ganska stor trädgård, med 1500 kvadratmeter att gräva potatisland av.
Ändå väljer jag att odla mina knölar i hink.
Det är smidigt eftersom jag slipper gräva,
både vid plantering och när det ska skördas!

Så här gör jag:


Köp sättpotatis
Jag köper alltid min potatis av Larsviken på trädgårdsmässan.
Där får man råd om såväl sorter som odling av tillverkaren,
men det går såklart lika bra att köpa på andra ställen.
Hittills har jag odlat sorten Maris Peer
men i år ska jag prova Casablanca och Vales Emerald också.


Förgro potatisen 
Jag brukar lägga lite jord i en äggkartong och lägga dit potatisarna,
men i år, när jag lider brist på äggkartonger,
har jag valt en ugnsform som jag fyller med ett lager jord. 
Ställ i fönstret så kommer det snart lite blast och/eller rötter.
Jag brukar göra detta i april, så är de redo för plantering till Valborg.

I år blev det emellertid lite sent, eftersom jag saknade jord.
Gissar på att det inte blir någon färskpotatis till midsommar i år!

Välj hink
Jag har hittills odlat i gamla dasstunnor av plast.
Stora nog för 3 potatisar, och så djupa att de ger god skörd.
I år har jag köpt 20-liters murarhinkar som jag tänker sätta två potatisar i.
Svarta hinkar ska vara bäst, eftersom de inte släpper igenom ljus.
Annars kan potatisen bli grön och giftig.


Gör hål
Antingen i botten, eller långt ner på sidan av hinken.
De som förespråkar hål på sidan menar att vattnet annars riskerar att rinna rakt igenom.
Själv har jag hål i botten, men jag har lagt lite större stenar över.
På de nya gjorde jag hål genom att vrida en kniv.


Då blev det som en krater på insidan,
och det borde förhindra att vattnet rinner rakt igenom.

Plantera
Börja med ett 10 cm tjockt lager jord.
Lägg potatisen ovanpå. Om du har fått rötter/blast kan du lägga potatisen i rätt riktning.
Täck med ytterligare 10 cm jord.
Vattna.

Kupa
När blasten kommit upp cirka 10 cm fyller du på med mer jord, 
så att det täcker plantan.
När blasten kommit upp 10 cm är det dags igen. Fortsätt tills hinken är full.
Vattna då och då, och ställ gärna hinken i skuggan om det blir för varmt.

Skörda
Det här tycker jag är den krångligaste biten: att veta när potatisen är klar.
Det finns någon tumregel om att den ska blomma över,
men alla sorter blommar visst inte...
Det blir till att gå på känsla, och göra ett litet stickprov när man tror att det kan vara klart.
Man kan ta bort blasten när potatisen är färdig,
och låta den ligga kvar i jorden tills man behöver den.


Det kan vara lite lurigt att få upp potatisen ur en djup hink, 
särskilt om man inte vill skörda alla plantor,
men det allra bästa sättet, som jag ser det,
är att tömma hinken i en skottkärra och låta barnen göra jobbet.
Det blir som en skattjakt, och de kan till och med tänkas skölja potatisarna efteråt!

Egen färskpotatis är bland det godaste som finns,
och man behöver alltså inte ha ett stort potatisland för att kunna njuta av den lyxen.

4 kommentarer:

Trädgården på Höjden... sa...

Jag har satt potatis för första gången i år; både i hink och i pallkrage. Ska bli kul att se om det blir någon skillnad på skörden.

Hälsar Åsa

Helena sa...

O jag fick en hink av grannfrun med potatis o jord.Alltså färdig för att stirras upp ;-))
KRAM från Acchleja Helena/PTI
ps.vi ses om en stund :-)

Hélena sa...

Perfekt inlägg eftersom potatis ska i jorden när vi kommer hem. Har tänkt satta dom i hink eftersom det känns så mycket smidigare.
Ha en härlig söndag!
Kram Hélena

Jutis sa...

Tack för bra tips! Har några sättpotatis över, som jag tänkte peta ner i hink.