fredag 27 juli 2012

Lite sorgligt...

Jag var ju i Tyskland över helgen, och passade på att besöka några trädgårdar,
eller snarare trädgårdsrelaterade platser.


Bland annat hittade vi en botanisk trädgård, på en plats som hette Adorf.
Det fanns en del fint, och tyngdpunkten var definitivt på alpina växter,
sorterade efter område, jordmån eller familj.
Alla plantor var nu inte så här små, 
men visst är det lite roligt att skylten är större än själva Saxifragan?!


Något jag verkligen gillade var den här lilla byggnaden,
som säkert inrymmer något praktiskt, som en pump eller redskap eller liknande.


På taket var det ett eget litet stenparti!
Sånt blir jag glad av!



De här underbara graffitimålningarna prydde en gångtunnel i det som var utställningsområdet
under Landesgartenschau 2009.



Där fanns det fortfarande en del fina planteringar och vyer kvar,
precis som jag hade hoppats.


Men mycket var också bortglömt och övervuxet.
Gräsytorna i rosenträdgården klipptes med trimmer medan vi var där.
Jag menar... Trimmer?!


I en av idéträdgårdarna var temat rött,
och jag kunde se hur bra det var tänkt, och hur bra det varit en gång.
Men nu var rabatterna fulla av ogräs och perennerna hade kommit i otakt.



En annan plantering visade på vackra linjer och former...


...men den var lika sorgligt övervuxen och ingen hade haft tid eller råd att plocka bort maskrosorna.

Jag blev faktiskt lite nedstämd när jag gick där.
Jag tycker att det är sorgligt när man lägger ner så mycket tid och pengar på att göra något vackert och bra, bara för att sedan låta det förfalla.
Visst har jag också min beskärda del av igenvuxna planteringar, 
men det här är ju ändå en offentlig park.
(Och nu har jag fått ny gnista i kampen mot grästuvor i rabatten!)


Som avslutning vill jag bjuda på det jag tycker att Tyskland gör allra bäst i trädgårdsväg.
De prunkande blomlådorna utanför fönstren.
Här är det inga problem att få till vattning eller att klippa bort vissna blommor.


Det är bara så himla snyggt!

Inga kommentarer: