söndag 16 september 2012

En plocka-blommor-rabatt

Mina två tjejer, tre och sju år gamla, älskar att plocka blommor.


Under sommaren fyller de huset med buketter,
och det är väl alldeles underbart?!

I år har de börjat med en ny tradition, utöver buketterna.
Blommor i håret.




Charmigt, inte sant?!

Men... det är ju inte alltid de väljer "rätt" blommor.
Ser ni de vita i Lillans hår på översta bilden?
Det är Allium Amplectens som jag köpte sju lökar av i höstas.
Man kan väl säga att jag hade tänkt mig att ha sju blommor i rabatten...
Sju är liksom inte så mycket.
Hade jag haft tjugosju, så...

Och även de blommor som de får plocka lämnar "sår" i rabatten.
Studentnejlikorna sitter till exempel helt fel med sin klarröda färg,
men när de plockas av blir det en underlig installation av tomma stjälkar.

Såå...
Min plan är att göra en plocka-blommor-rabatt vid lekstugan (där den inte syns).
En rabatt fylld av bra plock-blommor,
som de får ha helt och hållet i fred för mamma.
=)


Stora tjejen har hjälpt till att lägga ut tidningar i botten och köra jord,
så känns det ännu lite mer som deras egen rabatt.
Det fattas några stenar i bakkant, sen är det planteringsdags.

Studentnejlikorna flyttar dit så snart som möjligt,
och får sällskap av malva, prästkragar och aklejor.
Några daggkåpor ska de få och så blir det lite frösådder också.

Ha det fint!

3 kommentarer:

Cika sa...

Detdär med små blomplockare känner jag igen! Lillkillen har varit speciellt intresserad av rabatten som jag sagt att jag inte vill att han plockar ifrån : )
Men, visst ska de få plocka och vara kreativa! Och då är ju din idé med en egen barnrabatt perfekt!
/Cika

Garden of Sense sa...

Vilken bra idé! Jag funderar på att offra en pallkrage och göra en sådan till mig själv. Jag älskar att ta in blommor, men det är inte alltid man vill ha alla "plockasorter" i rabatten. Då är det ju kanon med en sillsalladsrabatt någonstans i trädgården. Tål att tänkas på.

Ha det fint//Laila

Kerstin sa...

Vilken bra idé! Med två småttingar som älskar att plocka blommor i alla mina rabatter får jag nog skaffa en plocka-blommor-rabatt också nästa sommar. Extra roligt när barnen får vara med och så såklart. :-)