söndag 9 september 2012

Generös jord

I år har vi köpt, få se nu... 2300 liter jord från Eskilstuna Energi och Miljö.
Jag tycker att det är bra jord, såvitt jag kan avgöra sådant,
men vilken massa överraskningar den bjudit på!


Gräslök och citronmeliss har dykt upp både här och där i rabatter och planteringar.


Daggkåpor (som man på Zetas får betala 48:-/st för) har kommit upp flera stycken alldeles gratis.


I den ännu oplanterade delen av Dagliljekullen sitter växterna nästan på varandra,
och jag har inte riktigt lust att plocka bort dem innan jag vet vad som kommit upp...
Oregano har jag sniffat mig till och så ser det väl ut som lammöra,
men den stora närmast stenen, vad kan det vara för nåt?


Här är en närbild på bladen.
Visst kan det väl vara nåt ogräs, men inte nåt jag känner igen i alla fall.


Den här tycker jag ser ut som mina kungsljus, kan det stämma?

Men bäst av allt, mitt i kryddlandet:


En tomatplanta med minst ett dussin tomater på!
Jag har tjyvat, toppat och plockat bort blad så att solen ska komma åt,
men vi får väl se om sensommarsolen orkar driva dem till mognad...


Spännande jord, eller hur?!
=)


3 kommentarer:

Hélena sa...

Vilka underbara överraskningar :-) Bättre än när vi köpte jord från den personen som gjorde muren, upp dök åkerfräken, revsmörblomma och tistlar...
Ha det bäst!
Kram Hélena

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Underbart! Tomatplantan var ju en kul överraskning!


Kram, Eira

Anonym sa...

Hej konstigt nog har det hänt samma för mig köpt jord förra året . Och var på semester nu två veckor innan jag åkte var dem ganska små . Men kom tillbaka å dem har blivit ca 45 cm höga dem där med stora bladen . Å har ingen aning om vad det är .