fredag 14 september 2012

Hösttecken

Tydligaste hösttecknet i min trädgård sitter i entréplanteringen.
Det är en av buskarna som har ändrat skepnad över en natt nu i veckan.


Från att ha varit gulgrönaktiga har frukterna antagit en lätt rodnad.
De kommer senare att bli mörkt röda, 
och de sitter kvar på busken åtminstone till december.
De är därför tacksamma att använda som dekoration i olika jularrangemang.

Namnet på busken är Malus hybrida 'Red Sentinel'
men exakt vad det är för nåt är lite oklart...
Enligt etiketten som satt på när jag köpte den 2007 är det "Paradisaeble busk",
men paradisäpple känns osäkert... Kanske är det danska/norska för prydnadsapel?


Nästa del av beskrivningen säger att det är en "lille busk" och det tycker jag låter så gulligt!
Just nu, är den väl ungefär 150 cm hög, och jag vet inte om den kommer att bli högre.
(Den är lite svår att urskilja i den sommargröna massan...)

Det här är en av de dyraste växter jag har köpt till min trädgård,
och det var ett totalt spontanköp,
men jag är verkligen supernöjd med mitt val!


Fler hösttecken kan ni hitta här.
Där berättar Hélena också om att forskarna vill att vi ska börja leta hösttecken 
på samma sätt som vi letar vårtecken.
Jag tycker att det låter härligt!
Tänk att få se fram emot alla härliga hösttecken 
istället för att spjärna emot och hålla fast vid sommaren...

Fast det är klart... 
Det är ju lite svårt att hinna tröttna på sommaren, som man gör på vintern.

Ha det fint!

10 kommentarer:

Ulrika sa...

Det var en snygg "lille busk" men vackra frukter!

Kram Ulrika

Monica sa...

Jag skulle absolut kalla den "lille busk"! Låter jättefint tycker jag. Trevlig Hleg1
Tjingeling

Hélena sa...

Perfekt med fina juldekorationer i december, snacka om tajming.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Charlotta sa...

Sköt om din 'lille busk', det verkar vara en skön trädgårdsvän. :D

Lena/isklockan sa...

Väldigt vacker och såklart jätte bra om man kan använda till dekorationer.

Kram

Veronica sa...

Näe...tröttna på sommaren är det svårt att göra om man bor i Sverige. Men säkert blir de som har sommar året runt lite trötta på det!? Lucky oss som får kliva in i stugan framför en brasa eller massa ljus och ta en vila från allt arbete ute ;)

Ha en härlig helg!

AnnCharlotte sa...

Små röda äpplen till jul låter avundsvärt.
Ha det bra :)

Berit sa...

Den lilla busken verkar ju ge bra med frukt och vacker frukt!!
Ha en underbar helg!!

Fröpåsen sa...

Nog är det ett äpple alltid, ett prydnadsäpple eller prydnandsapel, men hybrida...hmm det måste va nåt nytt. Frågan är vad själva korsningen består av... Spännande med buskformen, de flesta prydnadsäpplen är ju trädformer förutom Malus sargentii, bukettapel som är en buske. Ska försöka läsa på om detta. Mycket vackra frukter iallafall. Hälsningar Maria

Helens trädgård sa...

Fin lille busk och vackra små äpplen den också kan ståta med.
Vet inte om det var så mycket sommar.... Har nog upplevet att det har varit en regnig höst nästan hela tiden sen i våras :=) Och nu har vi tagit steget in i senhösten.

Ha det bäst!