tisdag 4 september 2012

Nu har jag börjat med julbaket!


Min underbara och trädgårdsintresserade faster överraskade mig förra helgen med en påse lökar.
Crocus sativus eller saffranskrokus var det, och fantasin sattes genast igång.
Skulle man kanske kunna baka lussebullar på egenskördad saffran till jul?

Nu är väl gemene man inte så positiv när det gäller chanserna till detta. 
Karin Berglunds bok Din Trädgård står att den inte är härdig i Sverige,
och i Allt om Trädgårds forum kan man läsa att sommaren är för kall för att den ska orka sätta blom.
Men man kan ju alltid prova!

Tilläggas kan ju att trädgården där min faster köpte dem, A Gentleman's Garden
verkar ha fått blommor på sina saffranskrokusar, 
och den ligger i Tumba, Stockholm.

Instruktionerna som följde med lökarna rådde mig att sätta dem i sol till halvskugga
i väldränerad trädgårdsjord. Planteringsdjupet skulle vara 10-15 cm.
Plantera så snart som möjligt stod det också,
så för en gångs skull tog det mig inte mer än ett par dagar att få lökarna i jorden.

Foto: Gut Gimritz

Om lökarna behagar bjuda på några blommor ska de se ut på det här viset.
Och det där röda som liksom hänger utanför blomman,
det är det man ska skörda.
Man klipper av det och låter det torka,
och ska det vara saffran av god kvalitet gäller det att undvika resten av pistillen.

Saffran består för övrigt av mer än 150 doft- och aromämnen,
och doften beskrivs som metallisk honung med gräs- eller höartade toppnoter.
Allt enligt wikipedia.

Hur som helst: håll tummarna för mig och mina saffranskrokusar!



Litet tillägg:
Saffranskrokusen blommar på hösten och till våren kommer det bara blad.
Kan vara bra att veta...

4 kommentarer:

Hildas Hem & Trädgård sa...

Jag håller både tummar och tår :-))))
Kram

Garden of Sense sa...

Jag håller tummarna! Jag planterade dessa förra hösten. Då var det dock så varmt, så de kom upp och blommade i nov! http://thegardenofsense.blogspot.se/2012/02/lyckat-och-mindre-lyckat.html

Jag väntar med spänning på hur det blir i år.

Ha det fint//Laila

Hélena sa...

Jag håller alla tummar och tår :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Garden of Sense sa...

Men skulle de blomma på hösten? Tack! Det hade jag ingen aning om! Hm läste nog inte det finstilta;-). Men vad spännande, då ska jag hålla utkik. Då borde ju dina också blomma, vi bor ju i samma zon.

Hej, från Laila