torsdag 20 september 2012

Vilken härlig dag!

Idag har det varit alldeles underbart trädgårdsväder,
och jag har varit ute nästan hela dagen.

Det har varit en sån där skön jag-ska-bara-dag,
när jag knappt kommer ihåg att äta lunch, dricka vatten eller kaffe!


Huvuduppgiften var att tömma pergolarabatten,
som kommit mer än lovligt i obalans eftersom det varit min plock-ihop-rabatt.
Nu ska den tillbaka till ursprungsidén och bli en mörk rabatt.
Mörkbladigt, mörka blommor, mörka stammar...
Uppblandat med lite rosa och vinrött.

Det var inte en liten uppgift att tömma just den här rabatten.
Rötter, rötter, rötter!
Tätt med rötter.
Både ogräsrötter och "vanliga" växtrötter.

Astern på bilden satt i ena hörnet av rabatten och blommade så vackert.
Nu skulle de flyttas till andra änden, och samtidigt passade jag på att rensa bort olika "inkräktare",
som gräs, smultron och höstrudbeckia.
Resultatet blev avbruten blomning.
Lite orutinerat att flytta höstblommande perenner just på hösten, kanske,
men å andra sidan fick jag massor av vackra buketter att fylla huset med.
=)

Hoppas att det blir fler såna här dagar!
Ha det fint!

1 kommentar:

Helena sa...

Skönt att kunna ta till vara på en sån dag!Önskar dig en till imorgon :-)
KRAM från Acchleja Helena/PTI