söndag 24 februari 2013

Mål för trädgårdsåret 2013

Ja, jag vet.
Jag brukar skriva mina mål runt nyår, istället för nyårslöften,
men det har liksom inte blivit av.

Det var inte lika lätt att formulera målen i år,
kanske för att jag redan klarat av några stora grejer,
eller för att jag ligger lite lågt med trädgårdsbudgeten...
Jag vill ju inte sätta för höga mål när jag vet att kapitalet är begränsat.
Men några mål ska det väl bli i alla fall!


Så många dagliljor som möjligt
Jag ska ta väl hand om mina dagliljor, 
i synnerhet de på dagliljekullen.
Bästa tricket för att få blommor är att vattna, vattna och vattna lite till.
Jag ska också hålla koll på dem och anteckna noga vilka som har knoppar och när de slår ut.
I år ska jag dessutom komma ihåg att lukta på dem,
det är visst flera av mina sorter som doftar.
Det har jag missat!


Så lite ogräs som möjligt
Jag ska försöka se till att ogräsen inte får fäste i mina uppgraderade planteringar.
Jag ägnade förra året åt att få bort ogräset som tagit över flera planteringar,
och jag vill inte att det upprepas.
Om jag rensar lite men ofta hoppas jag slippa det.

Fortsatt färd mot lund
I mina drömmar finns det två lundar i min trädgård,
och jag säger inte att de ska bli klara 2013, 
men jag ska i alla fall fortsätta planera för dem.
Hannu-lunden får företräde, 
eftersom Ulla-lunden ligger i träda för att förhoppningsvis slippa kirskål sedan.


En egen plats
Ligger kvar från förra året.
Jag vill inreda Min hörna så att det blir en trevlig och funktionell plats
där jag kan pyssla med olika trädgårdsprylar.

Men innan något enda av dessa mål kan uppfyllas ska jag nå ett annat mål, 
ett som jag haft på min lista sedan 2008.

Jag ska njuta av vårsolen på mina bänkar på farstukvisten!
Äntligen!

Ha det fint!

Inga kommentarer: