tisdag 16 april 2013

Årets första Zetas-besök


När vi varit på mässan i fredags passade vi förstås på att svänga in till Zetas.
Allt annat vore helt otänkbart, eftersom vi ändå åkte förbi! ;-)

Våren hade inte kommit så mycket längre där än någon annanstans i mellansverige,
men bland de värmehållande stenarna hade i alla fall några små irisar tittat upp,
och nu har jag en ny favorit på min lista!
Iris reticulata har jag förstått att det handlar om, 
men för att få rätt djuplila färg får jag väl handla någon som blommar.


Inne i butiken fanns det här stora tråget, fyllt av grönska.
Jag önskar så att jag hade plats för nåt stort tråg med växter någonstans hemma hos mig,
men det skulle bli väldigt trångt på fönsterbrädan! ;-)


I ett hörn av tråget hade man lite humoristiskt tryckt ner en grep.
Om ni vill se hur jag såg ut när jag fotograferade den kan ni kika in hos Helena
som fotade åt andra hållet just då.


Utomhus hade det just börjat regna, så vi ville inte ge oss ut bland växtbänkarna,
men några fina arrangemang dristade jag mig till att fotografera trots dropparna.
Här gick hela arrangemanget i lite terracotta-ton, med penséer och hyacinter.


Den här fanns utanför caféet, och jag tyckte att den var så härligt nyvårig,
med det gröna och lökarna som inte riktigt kommit upp än.


Och precis utanför caféet fanns en korg med ranunkler i lite frostiga toner,
kombinerat med kastanjekvistar, med sina gigantiska knoppar.

Och innanför dörren väntade något annat som lockade...


En god latte och nåt smaskigt att äta till.
Vi satt ganska länge där och pratade om allt möjligt, som vi gör när vi träffas, Acchlejorna.
När det var dags att fara vidare hemåt hade vi hunnit bli lite sega, 
och vissa av oss valde att slumra lite i bilen.
Jag satt dock vid ratten, och fick snällt hålla mig vaken.


Ha det fint!

3 kommentarer:

Acchleja sa...

Heelt omöjligt att åka förbi ;)Det återstår att se hur många besök vi får till i år :D
Jag hjälpte till att hålla dig vaken i alla fall sa hon som sov :D
KRAM från mig!

Helena sa...

Ojdå jag var visst inloggad som Acchleja :)
KRAAAM!

Isas Trädgård sa...

Imponerad att ni även hann med ett besök på Zetas !!
Trätråget väckte intresse hos mig ... såg ett liknade när jag var där i somras fast då med sommarblommor och gräs !
Ha det så gott !
Kram/Isa