fredag 7 september 2012

Förväntan

Vilket underbart ord, egentligen!
Och trädgårdslivet är fyllt av förväntan.
Det hör liksom till, eftersom trädgården inte är statisk.
Den förändras hela tiden och man vet inte riktigt till vad,
därav all förväntan. =)

Hur mycket man än försöker planera en trädgård eller en del av den,
kan man aldrig riktigt veta hur det blir.
Samma växt blir inte likadan på två olika växtplatser,
eller i alla fall kan man inte räkna med att den blir likadan.

Ta det här med växthöjder, till exempel.
Du kan läsa på etiketten, i böcker och tidningar, på nätet.
Du kan fråga experter, vänner eller till och med kolla på din egen växt.
Ganska säkert kommer du att få lite olika svar,
och det är ändå inte säkert att det stämmer med hur det blir på just det stället du väljer att plantera växten.
Utrymme, jordmån, konkurrens... Det är många faktorer som spelar in.


Det enda du kan göra är att vänta och se.
En väntan fylld av förväntan.
Kommer planteringen att bli så där harmonisk som du tänkt,
med växthöjder som böljar på precis rätt sätt?
Och har du en otrolig tur infrias dina förväntningar,
eller till och med överträffas.


Min förväntan kretsar just nu kring min Dagliljekulle.
Jag är så nöjd med att den ligger där, fylld av alla härliga dagliljor som jag samlat på mig,
men i tanken är jag redan framme i juli nästa år, 
när plantorna har växt till sig och visar sitt rätta jag.


När kanske femton-tjugo olika sorter blommar samtidigt
och slår mig med häpnad.


Fler reflektioner kring förväntan hittar du här.

10 kommentarer:

Gemma Wiseman sa...

These beautiful daylilies glow with colour! Stunning!

Lena/isklockan sa...

Platsen ser perfekt ut. Underbara de ser ut som du visar.

Kram

Berit sa...

Så fin daglilja kulle!! Trädgårdera innebär mycket förväntan och mycket hopp och glädje också.
Ha en underbar dag!!

trädgårdsdrömmar sa...

Tror det kommer bli superfint.MVH

Katarina sa...

Ja, det där med växthöjder känns som ett kapitel för sig. Man får helt enkelt prova och se. Och många gånger flytta för att del blev för tanigt eller för mycket.
Lycka till med dagliljekullen! Vi får ta del av resultatet nästa sommar hoppas jag.
Ha det gott!
//Katarina

Hélena sa...

Håller med dig, jag älskar ordet förväntan. Det innehåller så mycket glädje och längtan. Din kulle kommer att bli så vacker.
Ha det bäst!
Kram Hélena

carinaon sa...

Det kommer att bli fantastiskt! Dagliljor är så vackra.
Kram Carina

AnnCharlotte sa...

Ja det är mycket som spelar in.....
den största glädjen med trädgård är nog föränderligheten.....att det aldrig tar slut.
Ha det bra :)

Vivian Tisting sa...

Ja, förväntan innebär såå mycket.
Ha en skön helg
Vivian

Gela sa...

Ja visst är det härligt med all denna förväntan. Jag har också gjort om en rabatt i höst för just dagliljor och olika liljor, väntar med spänning på nästa sommar för att se hur det riktigt blev. Hoppet om många blommor är stort, få se om förväntningarna infiras. Ha en fin söndag/Gela