fredag 31 maj 2013

Månadens favorit i maj

Nähä, dagliljorna behagade inte slå ut i maj!
Då måste jag ju välja nån annan växt till Anna Vattenkannas utmaning...

Min första tanke var att dunka huvudet i väggen och erkänna mig besegrad,
det är ju omöjligt att välja en favorit i denna underbara månad!
Dagliljorna var liksom mitt enda säkra kort, men nu är det kört!

Sedan började jag gå igenom alla underbara växter,
bara för att konstatera att det verkligen är omöjligt.
Ingen sticker ut tillräckligt...
Suck...

Då ser jag i ögonvrån...


Syrenen!

Så klart!



Syrenen som doftar sommar och skolavslutning.
Syrenen med sina blomklasar och härligt gröna blad.
Syrenen som jag lärde mig att suga nektar ur på väg till och från skolbussen när jag var liten.


Jag har en liten syrenhäck med både vita och lila syrener,
som är tänkt att bli ett insynsskydd vid pergolan som inte finns än,
mer än i drömmen.

De vita grävde vi upp på tomten innan vi började gräva för att bygga huset,
och de lila kommer från en gammal ödetomt i skogen.
Vi ryckte upp rotskott intill ett övervuxet buskage,
och det har tagit sin lilla tid för dem att växa till sig.
Idag, 6 år efter plantering, är de högsta uppe och nosar på en och en halv meter.
Men det var i alla fall gratis!

 

Förra året blommade de för första gången,
och i år kom det än fler blommor.


När jag går en runda i trädgården är syrenen ett givet stopp.
Där sticker jag näsan i en stor klase blommor, andas in och njuter!


Fler favoriter hittar du här.

Ha det fint!


3 kommentarer:

Helena sa...

Mmm syrendoft, vilka minnen de väcker.

Anna Vattenkanna sa...

Få buskar väcker väl så många minnen hos så många? Underbara syrenbilder!

Kram

Bettina Bäck sa...

Du har så god smak! ;-)
Valde samma växt nämligen, älskar både doften och blommorna.