torsdag 21 februari 2013

Februarifavorit

Häromdagen gav jag mig ut i min snötäckta trädgård på jakt efter månadens favoritväxt.
Tanken finns att välja en lättare väg - som en snittblomma eller en krukväxt - 
men envisheten segrar: Växten ska finnas i min trädgård!

På framsidan finns inte mycket, känns det som.
Några snötyngda och/eller risiga buskar,
inget som har en blinkande neonskylt med ordet FAVORIT på direkt.

Tar mig förbi snömassorna som rasat ner från taket och vidare runt hörnet.
Köksträdgården erbjuder några älg-beskurna äppelträd 
och bärbuskar som knappt når över snötäcket.

Går vidare till baksidan.
Stannar och stirrar ut över prärien.
Satan i gatan så platt min trädgård är!
Dags att göra något åt det! 
(Men det hinner jag inte nu, jag jagar ju favorit!)

Blicken faller på min ek - mitt vårdträd.
Jag märker att jag börjar le.
Jag har hittat min favorit!


Det som är så härligt med min ek i februari är att löven sitter kvar.
Den har sin trädform, sin krona i behåll,
och blir lite som en lövhög på piedestal. :D

Sen spelar ju vår historia in, förstås!
Eken har ju vuxit upp här hos mig, jag har skyddat den och format den.
Nu skänker den skugga åt oss på sommaren
(nu också, såklart, men nu är vi inte lika tacksamma)
och skugga är något av en bristvara hos oss (på prärien...)

Ja, och så syns den ovanför snön.
Det är ett plus!

Här finns ett inlägg om min ek från 2011.


Här finns fler februarifavoriter.

Ha det fint! 

1 kommentar:

Raija sa...

Ekar är dekorativa och fina eftersom de behåller bladen så länge.