lördag 31 augusti 2013

Månadsfavoriten i augusti

Som jag nämnde i förra inlägget hade jag bestämt mig för augusti-favoriten.
Det var inte ett självklart val, som med dagliljorna i juli,
men jag fick god hjälp på sambons födelsedag.


När man kommer hem till oss på födelsedagskalas eller liknande möts man av den här vyn,
och näsan alla gäster kommenterade samma växt när de kom.


Den är väldigt svår att fotografera i helfigur,
men den är en apel, Malus hybrida, med sortnamnet 'Red Sentinel'.


Nu dignar den av små äpplen som börjar dra åt rött.


Just i år är grenarna extra tunga, vad det verkar, och de hänger nästan lodrätt.


I slutet av augusti är den alltså väldigt vacker med sina frukter,
men den har en storhetstid även i maj.
Först med sina pärlliknande knoppar och sedan med sina vit-rosa blommor.
Den storhetstiden är dock ganska kort och förgänglig,
så jag gillar hösten bättre.


Äpplena blir bara rödare och rödare,
och om inte fåglarna håller kalas i min apel kan de sitta kvar ända in i december.


Och hur vackert är det inte med en gren full av frukt mot en klarblå augustihimmel?!

Jag gillart!


Fler augustifavoriter hittar du hos Anna Vattenkanna,
som håller i utmaningen som tvingar oss att välja ut en enda favorit varje månad.

Ha det fint!



2 kommentarer:

Grön skön passion sa...

Jättefint och så härligt att ha tillgång på så fin dekoration till höst och vinterpyssel.

Kram / Therése

Anna Vattenkanna sa...

Så fin din prydnadsapel är där vid entrén. Fin med att den skiftar utseende efter årstiderna på ett tydligt sätt. Gillar!