måndag 30 september 2013

Septemberfavorit!

Ojojoj, jag hade bestämt mig för länge sen,
och ändå fick jag inte ihop ett inlägg om min septemberfavorit förrän sista dagen!


Det blir äppelträdet.
Jag har ett familjeäppelträd med fyra olika sorter på.


Själva trädet är inte så snyggt.
Det är snett, och älgarna friserade det lite ovarsamt förra året.
Dessutom är det ojämnt. 
En sort har tagit för sig ordentligt, medan en annan knappt får plats...

Men ett äppelträd har ju liksom lite fler dimensioner än bara skönhet.
Äpplena, till exempel.


Den här bilden är tagen i augusti, men nu är alla Röd Melba-äpplen uppätna,
så jag tar med den i alla fall.
De smakade alldeles fantastiskt!
Och luktade underbart!
Och där och då, i början av september, 
när jag mumsade Röd Melba-äpplen dagarna i ända,
bestämde jag mig för att detta var september månads favoritväxt!


Nu är det bara Cox Pomona kvar på trädet.
Eller Skithusäpplen, som min far brukar säga.
Han är uppvuxen på en bondgård, och de hade utedass.
Utanför dasset växte ett äppelträd.
Cox Pomona var väl inte ett namn som min far, hans syster och fyra bröder 
brydde sig om att komma ihåg.
Skithusäpple var lättare.
:D


Jag har inte smakat mer än ett av Skithusäpplena i år, och det var lite omoget,
men jag ser fram emot att mumsa på dem också.
Eller baka en paj, om de fortsätter att smaka omoget.

Fyra sorter sa jag ju.
Det där var ju bara två!
Ja, i år blev det bara två.

Oranie är den där som nästan inte får plats, 
och den har ännu inte förärat mig ett enda äpple.

Och så har vi Signe Tillisch, som brukar bära frukt varannat år.
Förra året var det ett par, om jag minns rätt.
Inte i år, alltså.


Fler septemberfavoriter hittar du hos Anna Vattenkanna.

Men innan jag avslutar dagens inlägg vill jag visa augustifavoriten i september.


Så här härligt röda har äpplena blivit på min Malus 'Red Sentinel'.
Den är inte långt ifrån en seger även i september!

Ha det fint!

3 kommentarer:

Hélena sa...

Vilka underbara bilder på skithusäpplen :-) Fler som är ute i sista minuten!
Kram Hélena

GladiGrönt sa...

Håller med dig, familjeäppelträd är toppen. Jag har ympat ett träd så det innehåller 9 sorter. Vi har hittills fått smaka 7 olika. Bättre än lösgodis. Vår provsmakning avgjorde att Melba( den vanliga) är godast. Just nu mognar Stenbock, inte dumma de heller.

Veronica sa...

Vilken annorlunda favvo! Och underbar :)

Jag skulle tycka det vore skitkul med skithusäpplen i trrädgården :)

Kram