tisdag 2 oktober 2012

Höstpyssel

Igår var hela den lilla, lilla trädgårdsföreningen Acchleja hemma hos Lena och höstpysslade.
Hösttemat inleddes med en underbart god fisksoppa och hembakt bröd,
och följdes sedan av den "obligatoriska" hösttårtan
(i vår förening har vi som tradition att tårtan följer temat för dagen)
i form av en knäckig äppelpaj.
Därefter var det dags att plocka fram pysselgrejerna.


Det här är mina samlade alster. 
Två höstlövsinlindade ljus och en nyponkrans.
Mycket av inspirationen hittade jag i boken Dekorera vackert av Minna Mercke Schmidt,
som jag vann på hennes blogg Blomsterverkstad i vintras.
En riktig guldgruva som jag varmt rekommenderar!


Det var fler som gjorde varianter på nyponkransar,
Petra gjorde ett hjärta och Lena gjorde flera som hon sedan monterade ihop till en "ljuskrona".
Helena använde sig av flera olika sorters bär som hon klädde in en galge med.

Anledningen till avsaknaden av bilder på de andras alster beror på det mindre optimala fotoljuset.
Men Catrins alster kunde jag inte låta bli att fota ändå:


Hon har gjort alldeles underbara rosor av höstlöv, som hon konstfullt fäste på en ljusstake.
(Ja, jag sa ju att det var uselt fotoljus!)
Inspirationen hade hon hittat i min länksamling med höstpynt.
Närmare bestämt på bloggen Tårtor och trädgård.

Vi andra gjorde våra små försök, ivrigt påhejade av Catrin, 
men vi blev inte så nöjda någon av oss...


Men med lite övning här hemma under dagen idag...


...fick jag slutligen till ett par fina höstlövsrosor jag med!

Ha det fint!

2 kommentarer:

Jutis sa...

Vad fina dina rosor blev! Övning brukar ju ge färdighet... Blev oxå sugen på att höstpyssla, kanske kan pigga upp i höstrusket. Ha det gott!

Anna Vattenkanna sa...

Fint pyssel! De där rosorna är ju bara så läckra - ja helt galet snygga. Jag måste testa!

Kram